پیمایش کرانه سد رییسعلی دلواری

اجرا شده

پیمایش کرانه سد رییسعلی دلواری بخش شبانکاره-استان بوشهر اجرا شده در ۱۹ و ۲۰ دیماه ۹۸ امروز ترا دسترس فردا نیست و اندیشه فردات به جز سودا نیست ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست کاین باقی عمر را بها پیدا نیست خیام سد مخزنی رئیس‌علی دلواری در بخش شبانکاره و در ۶۰ کیلومتری شهر برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) و ۸ کیلومتری روستای میلک در استان بوشهر و بر روی رودخانه شاپور قرار دارد. مهم‌ترین اهداف ساخت این سد، آبیاری ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، تولید سالانه ۹۶ هزارمگاوات انرژی برق آبی، کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال، جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیل به زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و تخریب سواحل رودخانه‌ها بوده‌است. مشخصات سد : نوع سد:بتنی دوقوسی ارتفاع از پی:۱۰۲ متر طول تاج:۲۴۰ متر عرض در پی:۳۵ متر عرض تاج:۵ متر مساحت دریاچه:۲۵ کیلومتر مربع طول دریاچه:۷ کیلومتر شرح برنامه: روز اول : حرکت از بوشهر در ساعت ۱۲ با یک دستگاه مینی به مقصد برازجان جهت سوار شدن سایر همسفران .با شروع بارندگی ،جاده بسیار جذاب تر شد.از شبانکاره گذشتیم همچنین از روستای دشت گور تا به سد رسیدیم.جاده پیچ در پیج بود و اطراف آن سرسبز.با توجه به بارندگی اندکی تغییر در برنامه ایجاد شد.به جای کمپ در جزیره سد، با هماهنگی در محل سد اقامت نمودیم.با قطع شدن باران به همراه راهنمای عزیزمان آقای یزدانپرست از تاج سد عبور کرده و به محل چادر دامداران رفتیم.مسیر بسیار زیبا و هوا مطلوب، گهگاه باران ریزی نیز می بارید.پس از رسیدن به مقصد و نوشیدن چایی و گشت و گرفتن عکس از مناظر ،گروه به محل سد برگشت. روز دوم : ساعت ۸ صبح گروه آماده حرکت شد و به سمت قایق رفتیم.پس از پوشیدن جلیقه های نجات سوار قایق شدیم و به سمت جزیره پشت سد رفتیم تا از آنجا پیمایش خود را آغاز کنیم.مناظر بسیار زیبا و محیط بکر ، چشمها را نوازش می کرد.مسیر گاهی لغزنده بود اما پیمایش با توجه به مناظر اطراف لذت بخش بود.پس از چهار ساعت پیمایش به تاج سد رسیدیم و پس از گرفتن عکس های یادگاری و صرف ناهار ، آماده برگشت شدیم.در مسیر برگشت از چشمه خانی که در هشت کیلومتری شبانکاره واقع شده است دیدن کردیم و ساعت ۱۸ با رسیدن به بوشهر برنامه پایان یافت.