صعودبه قله قاش مستان ( بیژن 3 )

اجرا شده

صبح زود ،ساعت 5 روز چهارشنبه ٩٩/٠٤/١١ از بوشهر راه افتاده و ساعت 6 به برازجان رسیدیم.برای صبحانه آش و نان داغ زدیم به بدن و به حرکت ادامه دادیم با یاد و نام خدا. به سمت یاسوج و روستای قرح ... در آنجا همنوردان به گرد هم آمدند و به سمت روستای خفر حرکت کردیم مهربانشان ناهار خوردیم و پس از کمی استراحت و رفع خستگی و تعویض لباس درست روبروی ما از دور، غار دوقلویی که گفته می شد محل عروج کیخسرو است دیده می شد .( کیخسرو پس از واگذاری تاج و تخت شاهی به لهراسب و شنیدن ندای درونش که او را به گوشه نشینی و خلوت با خدایش فرا می خواند راهی کوه دنا شد و از آنجا عروج کرد ساعت 15:30 به سمت کوه روان شدیم و پس از طی مسیری زیبا ،حدود ساعت 19:30 به جان پناه رسیدیم.جان پناه در محوطه ای مسطح با چشم انداز زیبا ، در کنار جویباری پر آب که حاصل آب شدن یخ ها بود در ارتفاع 3025 متری قرار داشت. به فاصله 200 متر از جانپناه هم چشمه ای با آب زلال وجود داشت که آب مورد نیاز برای صعود را تامين می کرد. چادرها بر افراشته شد و به استراحت پرداختیم.تاصبح آماده صعود شویم.روستای خفر به «عروس دنا» نیز معروف است. صبح پنجشنبه 12/04/99ساعت 06:00 بیدار شدیم و ساعت 06:30 به سمت قله حرکت کردیم.ابتدای مسیر از کنار جویباری خروشان گذشتیم تا به ابتدای یخچال رسیدیم.کرامپون ها را بستیم. مسیر یخجال دارای شیبی تند بود.گروه با نظم خاصی حرکت می کرد.در ادامه مسیر از روبرو قله قاش مستان ،در سمت راست قله مورگل ، در سمت چپ قله قبله و در پشت سر نیز قله پوتک دیده می شد. تقریبا در انتهای مسیر شن اسکی و زیر قله ، چشمه آبی پدیدار گشت با آبی گوارا. برای ما که مقدار کمی آب برایمان باقی مانده بود چشمه مثل نوری بود در تاریکی و نوید رسیدن به قله را می داد. پس از رسیدن به قله در ارتفاع 4450 و گرفتن عکس یادگاری ، با علم به اینکه آسیب های مسیر فرود بیش از مسیر صعود است، مسیر فرود را در پیش گرفتیم و ساعت 19:30 به جان پناه رسیدیم و شب دوم را نیز در محیطی آرامشبخش همراه با صدای آب ونور مهتاب آرام گرفتیم و صبح جمعه به روستا و خانه آقای عبادی برگشتیم وپس از قدری استراحت و تعویض لباس راهی دیار عزیزمان شدیم به همراه خاطراتی بیادماندنی از دنا و عروسش.