دنا

کوه دنا یا رشته‌کوه دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط‌الرأسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است. کوه دنا بام زاگرس با ارتفاع ۴ هزار و ۴۳۵ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است. رشته‌کوه دنا ۴۹ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.
بر خلاف تصور رایج، دنا یک قله نیست؛ بلکه رشته‌کوهی در زاگرس است که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده‌است و به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم می‌گردد. دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب آن ادامه می‌یابد. این کوه از شمال غرب (روستای کتا) آغاز و به سمت جنوب شرق (منطقه کاکان) امتداد یافته‌است که بیش از ۸۰ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است. بلندترین قلهٔ رشته‌کوه دنا، قله ب‍یژن۳ (قاش‌مستان)۴۴۴۰ متر ارتفاع دارد و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد.
رودهای چندی از آن سرچشمه می‌گیرند که در میان‌شان می‌توان از بشار، خرسان، ریگان، ماربر، مهریان، کوه گل، دیاشم، سریز، تیزاب و دژکرد نام برد.
موقعیت جغرافیائی قله مورگل:
قله مورگل (Moorgol) با ارتفاع ۴۴۲۶ متر یکی از قله های بلند منطقه دنا (دینار) است. مورگل از جمله قله های شمالی خط الراس دنا است که دقیقا شمال غرب قله قاش مستان است. این قله از طرف شمال غرب (در راستای کشیدگی اصلی رشته دنا) به قله کل قدویس و از طرف جنوب شرق به قاش مستان، قزل قله، حوض دال، سیچانی، برد آتش و گردنه بیژن متصل است.

گزارشی از صعود تیم اعزامی از باشگاه سرزمین مهر :

راس ساعت ۶ بامداد مورخه جمعه ۱۴ مرداد ماه با دو دستگاه سواری با تعداد ۸ نفر از همنوردان باشگاه سرزمین مهر از بوشهر با گذر از کنارتخنه نورآباد یاسوج و پل قره عازم روستای خفر شهرستان سمیرم استان اصفهان شدیم.
ساعت ۱۴ به روستا رسیدیم و خودروهای خود را در پارکینگ خانه کوهنورد پارک کردیم و ساعت ۱۶ با گذر از مسیر کوچه روستا خفر بارتفاع ۲۲۰۰ متر با کوله سنگین عازم جانپناه قاش مستان شدیم.
بعد از حدود ۴۰ دقیقه باغات روستا تمام و از کنار جوی آبی ادامه مسیر داده و پس از نیم ساعت دیگر آبی نبود تا چشمه کم آب اما زلالی که در میانه میدان بود .
قسمت انتهایی مسیر شیب تندی را از تپه ای گلی باید صعود کرد.
تیم خوب و سرحال بود و بعد از گذشت سه و نیم ساعت راس ساعت ۱۹۳۰ به جانپناه قاش مستان در ارتفاع ۳ هزار متری رسیدیم که در کنار جوی آبی زلال قرار داشت.
جان پناه در دو طبقه ساخته شده و ظرفیت حدود ۱۵ نفر را دارد و اطراف آن محلی مناسب برای برپایی چادر میباشد.
ساعت ۴ صبح بیدار باش و ساعت ۵ از مسیر تنگ قاش مستان (جبهه شمالی) پا به کوه شدیم.
که البته تیم ما بدلیل اینکه قصد اجرای برنامه بصورت خط راسی را داشت با کوله سنگین بود .
ساعت ۱۰ صبح تیم از مسیر تنگه جدا و از مسیر شمالی به قله مرگل حمله کرده و ساعت ۱۶ پس از ۴ ساعت مسیر تقریبا فنی و دست به سنگ بر فراز قله ۴۴۲۰ متری مورگل دنا بودیم.
پس از استراحت از جبهه جنوب شرقی تصمیم به برگشت گرفته و از چشمه مرگل که در طول مسیر بود آب برداشته و پس از حدود سه ساعت به محلی بنام زمین فوتبال که در گردنه مابین مرگل و قاش مستان قرار گرفته و محیطی مناسب و زیبا و دلنشین میباشد در ارتفاع ۴ هزار متر در یک شب مهتابی و دلنشین کمپ کرده کردیم .
فردا صبح تعداد راس ساعت ۰۷۳۰ چکاد بن رود بارتفاع ۴۴۳۰ متر و سپس چکاد قاش مستان بام دنا و رشته کوه زاگرس بارتفاع ۴۴۵۰ متر را با کوله سبک بالاروی کرده و پس از برگشت به کمپ راس ساعت ۱۲ کمپ را جمع و از مسیر تنگه قاش مستان فرود آمدیم.
در طول مسیر گاها احتیاج به کرامپون داشتیم.
ساعت ۱۴ پس از ۴ ساعت پیمایش مجددا به جانپناه قاش مستان رسیدیم و پس از صرف ناهاری سبک بسمت روستا سرازیر شده و قبل از غروب آفتاب به خانه کوهنورد رسیدیم و در آنجا شب را کنار هم بودیم.
شام دسته جمعی درست کردیم و سلامتی و برفرازیمان را با سپاس از یزدان بی همتا جشن گرفتیم.