کوه_دنا

.
#کوه_دنا

یکی از مقاصد کوهنوردان در ماه های تیر و اَمرداد هر سال مجموعه قله های دنا است. به همین دلیل ما در این پست قصد داریم نگاهی تاریخی به این کوه بیاندازیم.
دنا از جمله کوه هایی است که در اساطیر ایران از آن نام برده شده است. گویند در زمان حکومت کیخسرو پادشاه اسطوره ای ایران، در این کوه که “کوشید” خوانده می شد اژدهایی پیدا شده بود که از ترس آن مردم خانه و کاشانه خود را رها و فرار کرده بودند. پس کیخسرو برای نجات مردمان این منطقه شخصاً به جنگ با اژدها رفت و پس از پیروزی بر او، در آنجا آتشکده ای برپا کرد و آن را “آتشکده کوشید” نامیدند. پس از آن خود کیخسرو به دلیل کولاک در همین کوه جان خود را از دست داد. در برخی از قسمت های دنا آثاری با قدمت چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح یافت شده است. روستای دنا نیز که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده متعلق به دوره ساسانی است. ابوریحان بیرونی در کتاب خود به نوری درخشان بر فراز این کوه در شب نوروز اشاره کرده است که حتی در روزهای ابری هم دیده می شده است. این نور حتی از بغداد نیز قابل مشاهده بوده است. در طول تاریخ به دلیل این که تنها راه ارتباطی ایالت های اصفهان و فارس به عراق و خوزستان از این کوه می گذشت، پل های متعددی بر رودهای آن ساخته شده که آثار برخی از آنها از جمله پل های ساخته شده بر رود خِرسان همچنان پا برجاست.
برای چشمه آب ملخ این کوه خاصیت جالبی در کتب قدیمی نقل شده است. داستان از این قرار بوده که هر جا که مورد هجوم ملخ واقع می شد از آب این چشمه برده و بر مزارع آن منطقه می پاشیدند. پس از مدت زمان اندکی دسته های سار به آن منطقه می آمدند و ملخ ها را می خورند و آفت ملخ ها از آنجا دفع می شد. در دوره صفویه مناطق زیبای اطراف این چشمه شکارگاه و تفرجگاه شاهان صفوی بوده است. در منابع دوره قاجار کوه دنا از جمله کوه های فارس و بلندترین کوه این ایالت نام برده شده است.
دکتر مرجان مهدوی مقدم
@m.marjaan.m
@marjan_mahdavi.6325

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *